Na personalistickom trhu od roku 1991

10 pravidiel pre napísanie životopisu

Životopis zohráva jednu z najdôležitejších úloh pri výberovom konaní. Cieľom je osobný pohovor. Ak nepresvedčíte zamestnávateľa už životopisom o tom, že budete preňho prínosom, nemôžete s osobným pohovorom vôbec počítať. Naopak, dobre spracovaný životopis je garantom osobného pohovoru, a naviac uľahčuje jeho celkový priebeh.Prezradíme Vám 10 pravidiel, ktoré Vám pomôžu napísať životopis, ktorý bude obsahovať všetky potrebné informácie.

1. Prehľadne rozčleňte text

Keď zamestnávatelia triedia žiadosti, ktoré dostali, vo všeobecnosti nevenujú jednému životopisu viac než minútu. Aby ste svoju šancu nepremárnili hneď na začiatku, text Vášho životopisu musí byť prehľadne usporiadaný.Aby ste sa vyhli chaosu, pre svoj životopis si zvoľte jeden druh písma a formátovanie prispôsobte faktu, že píšete pracovný dokument, nie list priateľom.Personalista v prvom rade prezerá schopnosti a pracovné skúsenosti, ktoré ste uviedli. Umožnite mu preto, aby ich vo Vašom životopise našiel čo možno najjednoduchšie a nestrácal sa medzi zábavnými fontami alebo zošikmenými písmenkami.Odporúčanou šablónou pre váš životopis je Europass životopis, ktorý bol vytvorený iniciatívou Európskej komisie pre transparentnosť kvalifikácií a schopnosti.

2. Vyhnite sa gramatickým chybám

Naozaj veľkým prešľapom je odoslanie životopisu s gramatickými chybami. Ak hľadáte najlepší možný spôsob, ako dať personalistovi vedieť, že ste nepozorný, prípadne, že Vám na danej pozícii vôbec nezáleží, pošlite mu životopis s gramatickými chybami.Väčšina textových editorov, v ktorých si môžete vytvoriť životopis má možnosť kontroly textu. Využite ju alebo si nechajte svoj životopis skontrolovať rodine, alebo svojim známym.

3. Obsah prispôsobte pracovnej pozícii

Popri správnom formátovaní je veľmi dôležité pracovať aj s obsahom textu.Uvádzajte skúsenosti, ktoré súvisia s hľadanou pracovnou pozíciou a nesnažte sa personalistu ohúriť zoznamom všetkých brigád, ktoré ste absolvovali počas štúdia. Ak máte skúsenosti na rôznych pozíciách, vyberajte vždy tie relevantné pre danú pozíciu. Uchádzate sa o prácu na recepcii? Zdôraznite svoje skúsenosti s prácou s PC, schopnosť komunikovať alebo jazykové znalosti.Ak nemáte dostatok pracovných skúseností, zamerajte sa na štúdium, stáže alebo projekty, na ktorých ste pracovali počas štúdia. Na základe životopisu, si personalista vyskladá profil osoby, ktorá mu ho poslala. Výberom vhodných skúseností a schopností máte možnosť dokázať, že ste tá najvhodnejšia osoba pre danú pozíciu.

4. Fotografia – nevyhýbajte sa jej

Mnoho ľudí si myslí, že ak sa nehlási na reprezentatívnu pozíciu, pripojiť fotografiu by bolo zbytočné. Pritom práve fotografia môže byť to, čo Váš životopis odlíši od ostatných.Pri ich zasielaní platí len zopár zásad, ktoré je potrebné dodržať. V prvom rade, by to mala byť vždy aktuálna fotografia. Nikdy nevkladajte do životopisu fotky z dovoleniek, alebo osláv. V čase, keď sa uchádzate o prácu, si kontrolujte aj sprístupnenia Vašich profilov na sociálnych sieťach.

5. Údaje zoraďte chronologicky

Údaje o priebehu zamestnaní alebo vzdelaní uvádzajte vždy chronologicky a začínajte s tými najaktuálnejšími.Pokiaľ ide o vzdelanie, ako prvé uvádzajte najvyššie dosiahnuté vzdelanie a roky v ktorých ste ho absolvovali. Uvádzať základnú školu, ktorá je súčasťou povinnej školskej dochádzky nie je potrebné. Pri strednej škole alebo vysokej škole vždy uveďte aj odbor alebo špecializáciu.Priebeh zamestnaní začnite s Vašou poslednou, prípadne ešte aktuálnou pracovnou pozíciou. V stručnom popise doplňte náplň práce zručnosti alebo zodpovednosti, ktoré ste na danej pozícii využívali. Ako pokladník ste mali napríklad hmotnú zodpovednosť, ako recepčná ste boli zodpovedná za chod recepcie, pracovali ste na zmeny alebo ste pravidelne komunikovali s klientmi spoločnosti.

6. Otestujte sa pre určenie jazykových znalostí

Našli ste v podmienkach, ktoré uvádza zamestnávateľ aj cudzí jazyk na úrovni pokročilý, prípadne číselné označenie, napríklad B2 a nie ste si istý, či danú úroveň spĺňate? Na internete nájdete rôzne testy cudzích jazykov, pomocou ktorých si určíte svoju úroveň.Prezrite si aj krátky popis pre jednotlivé úrovne porozumenia, hovorenia a čítania v cudzom jazyku, ktorý nájdete na našej stránke.

7. Uvádzajte ďalšie znalosti

Rozpamätajte sa na školenia alebo semináre, ktoré ste v minulosti absolvovali. Nejde však len o zaplnenia životopisu textom, ale o dôležité informácie, ktoré môžu dokresliť využitie vašich schopností pre spoločnosť v ktorej sa uchádzate o pracovné miesto.Ak ovládate počítačové programy a chcete ich uviesť v životopise, k informácii o názve programu pridajte aj úroveň Vašich znalostí. K informácii o vodičskom preukaze môžete zas uviesť počet najazdených kilometrov a k oprávneniu na VZV pridať informáciu o tom, do akej výšky ste vykladali tovar.

8. Očakávaná mzda a vymyslené schopnosti sú v životopise neprípustné

Povedali sme si, čo všetko by mal správny životopis obsahovať. Popri fotografiách z rodinných osláv existujú ešte ďalšie informácie, ktoré by ste v životopise nemali uvádzať. Takým je napríklad údaj o Vašej očakávanej mzde, ktorý v životopise nemá miesto a mohol by odradiť.Avšak to, na čo by ste mali naozaj zabudnúť sú nepravdivé informácie o Vašich schopnostiach a znalostiach. Personalista pri osobnom pohovore Vašu lož prekukne a dostanete sa do neprijemnej situácie.

9. Uložte súbor pod správnym názvom

Situácii, kedy ste si dali záležať na zostavení životopisu a odoslali ste ho do spoločnosti, kde ho personalista otvorí a text, písmo aj riadkovanie sú zmenené sa dá vyhnúť. Nikdy neviete v akom z programov, prípadne pod akou verziou programu otvorí personalista súbor s vašim životopisom, preto ho posielajte vždy uložený v pdf. formáte.Takto vytvorený životopis nezabudnite nazvať tak, aby ho po stiahnutí personalista ľahko identifikoval. Vaše meno a skratka CV, pripadne životopis sú ideálnou cestou.K životopisu priložte všetky dokumenty, ktoré sa od Vás vyžadujú – motivačný list, žiadosť, kópia certifikátov, …

10. Skontrolujte si kontakty

Poslednou zásadou ktorú spomenieme je uvedenie správnych kontaktov v životopise. Zdanlivo jednoduchá vec, ktorá však môže rozhodnúť o tom, či sa vám spätne bude môcť niekto ozvať.Aktuálne telefónne číslo a emailová adresa bez prezývok ako babulka24@, macher@, katuska@ by mali byť samozrejmosťou. Zvýšená pozornosť práve tejto časti životopisu sa Vám môže vyplatiť.

Nevybrali ste si z našich pracovných ponúk?
Záleží nám na vašom názore. Ste spokojní alebo nespokojní, povedzte nám o tom viac.